Iestatiet reģionu: Latvia

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Svētku sezona bez haosa

26.11 2025 Uncategorized

Katru gadu, tuvojoties svētku sezonai, loģistikas vadītāji gatavojas jau zināmajam scenārijam: pieaugošam spiedienam, īsākiem piegādes termiņiem, pārslogotiem tīkliem, neprognozējamai kapacitātei un pēdējā brīža problēmu dzēšanai.
Taču patiesība ir vienkārša — svētku sezona nav jāizjūt kā krīze.

Haosu nerada pats periods, bet tas, ka daudzi uzņēmumi attiecina loģistiku uz sezonālu reakciju, nevis uz ilgtermiņa stratēģiju. Uzņēmumi, kas pārdzīvo pīķa sezonu ar pārliecību, nebūt nav lielāki vai resursiem bagātāki. Viņi gatavojas agrāk, plāno gudrāk un pārvalda loģistiku apzināti — krietni pirms decembra.

Kāpēc pīķa sezona salauž nepietiekami sagatavotas piegādes ķēdes

Svētku sezona nesalauž uzņēmuma loģistiku pēkšņi. Tā vienkārši izgaismo vājās vietas, kas pastāvējušas visu gadu: sliktu prognozēšanu, reaktīvu pārvadātāju izvēli, nekonsekventu plānošanu un pārlieku paļaušanos uz ad hoc sūtījumiem. Kad tirgus kļūst saspringtāks, šie ieradumi kļūst dārgi.

Kas parasti notiek greizi?

  • Pārāk daudz sūtījumu tiek atlikti uz “rītdienas rītu”
  • Visi rezervē ad hoc, bez apjomu plānošanas
  • Kapacitāte pazūd, un pārvadātāji dod priekšroku ilgtermiņa klientiem
  • Komunikācija palēninās, jo visi ir pārslogoti
  • Alternatīvie maršruti un veidi tiek sameklēti par vēlu
  • Cenas strauji pieaug — un sūtītājiem neatliek izvēles

Uzņēmumi, kas pīķa sezonā cieš visvairāk, gandrīz vienmēr kopīgi raksturojami ar vienu faktoru: viņi uztver loģistiku kā pieprasījuma pakalpojumu, nevis kā stratēģisko funkciju.

Stratēģija visu gadu: klusā priekšrocība, kas izceļ labākos

Uzņēmumi, kas izvairās no haosa svētku periodā, loģistiku uztver pavisam citādi. Viņi plāno nepārtraukti, nevis sezonāli. Tie analizē kravu plūsmas visa gada garumā, nevis tikai tad, “kad paliek traki”. Viņi pārskata rezultātus, pilnveido procesus un veido attiecības ar pārvadātājiem katrā ceturksnī — ne tikai brīžos, kad tirgus saspringst.

Viņi precīzi zina, kuri pārvadātāji apkalpo kritiskos maršrutus, cik daudz partneru nepieciešams elastībai vai stabilitātei, kuri kravu veidi prasa eksprespiegādi un kur viņu pašu sistēmā slēpjas šaurās vietas. Viņi komunicē laikus un izturas pret pārvadātājiem kā partneriem — nevis kā neatliekamās palīdzības numuru.

Šī ir atšķirība starp ugunsdzēsību un ugunsnovēršanu.

Praktiskas, augstas vērtības taktikas, lai pārspētu svētku sezonas haosu

Zemāk — reālas stratēģijas, ko izmanto inovatīvi importētāji, eksportētāji, vairumtirgotāji, e-komercijas uzņēmumi un ražotāji visā Eiropā.

 

1. Ziniet, kad jāizmanto daudzi loģistikas partneri — un kad pietiek ar dažiem

Šī ir viena no lielākajām loģistikas plānošanas aklajām zonām.

🔹 Kad izmantot daudzus pārvadātājus

Izvēlieties plašāku partneru loku, ja:

  • Apjomi ir svārstīgi
  • Nepieciešama elastība (piem., akciju periodi, neprognozējami pasūtījumi)
  • Sūtāt uz daudziem galamērķiem
  • Vēlaties izvairīties no atkarības un kapacitātes riskiem
  • Jums vajag vairākus veidus — ekspress, LTL, pakas, FTL, intermodālie u.c.

Pīķa sezona nav laiks paļauties uz vienu pakalpojumu sniedzēju.

Vairāk partneru = vairāk rezervju, vairāk iespēju, lielāka manevrētspēja.

🔹 Kad pietiek ar mazāku skaitu pārvadātāju

Šaurāks partneru loks strādā labāk, ja:

  • Apjomi ir stabili un prognozējami
  • Vēlaties dziļākas attiecības un prioritāru apkalpošanu
  • Nepieciešami garantēti maršruti (fiksēti reisi, dedikēta kapacitāte)
  • Jums svarīga konsekventa pakalpojumu kvalitāte
  • Prioritāte ir uzticamība, nevis pastāvīga cenu salīdzināšana

Augstas vērtības sūtījumiem, just-in-time piegādēm vai sarežģītiem ražošanas grafikiem parasti vislabāk strādā mazāks, bet spēcīgāks partneru kopums.

Stratēģiskais risinājums: plašs partneru loks elastībai + 1–2 elitāri pārvadātāji kritiskajām kravām.

2. Vienmēr savlaicīgi fiksējiet savus kritiskos maršrutus

Pieredzējuši loģistikas vadītāji vienu lietu dara īpaši labi — bloķē būtiskos maršrutus krietni pirms pīķa sezonas.

Ja jūsu bizness ir atkarīgs no:

  • Ikdienas just-in-time piegādēm
  • Fiksētām rūpnīcas piegādēm
  • Rezerves daļu papildināšanas
  • Sezonāliem augstas plūsmas produktiem

Tad nevajag sākt sarunas novembrī.

Rezervējiet kapacitāti:

  •  Q2 priekš Q4
  • Q3 priekš Black Friday
  • Vasarā priekš Ziemassvētkiem

Pēdējā brīža loģistika vienmēr ir visdārgākā.

3. Izmantojiet datus, lai atklātu, kur patiesībā rodas šaurās vietas

Daudzi uzņēmumi domā, ka loģistika kavējas tāpēc, ka “pārvadātāji netiek galā”.

Taču bieži kavēšanās rodas:

  • Nepietiekamas ieplūdes plānošanas dēļ
  • Pārslogotās noliktavās
  • Neprecīzu prognožu dēļ
  • Pārlieku manuālas koordinācijas rezultātā

Tam nav vajadzīgi sarežģīti rīki — pat vienkārša mēneša maršrutu un kavējumu analīze atklāj skaidrus modeļus.

4. Attiecieties pret loģistikas partneriem kā pret sabiedrotajiem — nevis neatliekamās palīdzības kontaktu

Uzņēmumi, kas vislabāk pārdzīvo pīķa sezonu, sadarbojas ar pārvadātājiem proaktīvi.

Tas nozīmē:

  • Dalīties ar prognozēm
  • Komunicēt laikus
  • Būt atklātiem par izaicinājumiem
  • Kopīgi pārskatīt KPI
  • Iesaistīt pārvadātājus plānošanā, nevis tikai izpildē

Stipras, ilgtermiņa partnerattiecības ar pārvadātājiem ir pamats panākumiem — ne tikai sezonas noslodzes laikā, bet visu gadu.

5. Izveidojiet rezerves scenārijus pirms tie ir vajadzīgi

Pīķa sezona kļūst stresaina tikai tad, ja nav alternatīvu.

Izveidojiet vienkāršu rezerves plānu:

  • Primārais pārvadātājs
  • Sekundārais pārvadātājs
  • Eksprespiegādes risinājums
  • Transporta veida maiņa (auto ↔ aviācija, LTL ↔ pakas)
  • Bufera noliktava
  • Novirzīšanas plāns bloķētiem maršrutiem

Ja jums ir plāni B, C un D, svētku sezona kļūst par parastu darba mēnesi, nevis krīzi.

Noslēgumā

Katrs uzņēmums vēlas mierīgāku svētku sezonu — taču miers nenāk no cerībām. Tas nāk no plānošanas. Svētku periods vienmēr būs noslogots, bet tam nav jābūt haotiskam.

Ja jūsu uzņēmums meklē augstākās kvalitātes eksprespārvadātāju saviem LTL sūtījumiem, droši sazinieties ar HRX. Mēs aptveram Baltijas valstis, Ziemeļvalstis, Vāciju, Dāniju un Poliju. Ar mums jūs sasniegsiet šos tirgus ātri, uzticami un paredzami — visa gada garumā.

Sazinieties ar HRX pārdošanas komandu, izmantojot saiti zemāk.

Saruna ar HRX pārdošanas komandu.

Tev varētu arī interēsēt:

Slēptās izmaksas loģistikā: kā papildu maksas klusi samazina peļņu

30.10 2025 Uncategorized
Jūs esat saplānojuši pārvadājumus, vienojušies par transporta likmi un budžets izskatās stabils — līdz brīdim, kad pienāk rēķini. Pēkšņi tur parādās “papildu” izmaksu saraksts, ko neviens negaidīja: sezonālās piemaksas, maksa par papildu piegādes vietām, gaidīšanas laiks… Kopā? Dažkārt par 10–15 % vairāk nekā sākotnējā piedāvājumā. Tās ir neredzamās loģistikas izmaksas — nelielas uz papīra, bet …

Plānošana pīķa sezonai: stratēģijas, kas patiešām darbojas

29.09 2025 Uncategorized
Varētu šķist, ka par pīķa sezonu runāt vēl ir pāragri, tomēr visi signāli liecina – tā šogad sāksies agrāk. Visā Eiropā kravu nosūtītāji jau ziņo par īsākiem izpildes termiņiem, kapacitātes izaicinājumiem un mainīgām cenām. Īpaši autotransportā, kas ir Eiropas loģistikas mugurkauls, pat nelielas izmaiņas pieprasījumā ātri rada traucējumus sistēmā – rodas sastrēgumi, cenu svārstības un …

Kā izveidot transporta stratēģiju, kas iztur tirgus satricinājumus

27.08 2025 Uncategorized
Agrāk transporta stratēģijas tika veidotas uz stabilitātes pamata. Tirdzniecības maršruti bija uzticami, tarifi – paredzami, un globālās piegādes ķēdes sekoja ierastam ritmam. Uzņēmumi varēja optimizēt izmaksas vai ātrumu un paļauties, ka šī efektivitāte saglabāsies gadiem. Šī pasaule vairs nepastāv. Mūsdienās tirgus satricinājumi ir kļuvuši par likumsakarību, nevis izņēmumu. Problēma? Daudzi uzņēmumi joprojām projektē savus transporta …

Kā saskaņot savu loģistikas stratēģiju ar biznesa mērķiem – un kāpēc tas ir obligāti nepieciešams

30.07 2025 Uncategorized
Daudzos uzņēmumos loģistika darbojas kā fonā esošs mehānisms – vācot kravu cenas, menedžējot kavēšanos un dzēšot “ugunsgrēkus”, kamēr pārējā uzņēmuma daļa fokusējas uz izaugsmi, zīmolu un inovācijām. Tā ir dārga kļūda. Ja jūsu loģistikas stratēģija nav saskaņota ar jūsu biznesa mērķiem, rodas neredzama berze visā uzņēmuma darbībā – tas nozīmē nokavētas preču laišanas tirgū, pārpalikumu …

No „tieši laikā” uz „ja nu gadījumā”: kā mainās piegādes ķēdes pasaulē

30.06 2025 Uncategorized
Pēdējo gadu laikā globālās vērtību ķēdes ir piedzīvojušas stratēģisku pārvirzīšanos. Vēsturiski dominējošais „tieši laikā” (Just-in-Time, JIT) modelis tiek aizstāts ar „ja nu gadījumā” (Just-in-Case, JIC) pieeju. COVID-19 pandēmija, karš Ukrainā, tirdzniecības spriedze un vides riski ir izgaismojuši trauslumu liesās, maksimāli optimizētās loģistikas sistēmās. Tas liek uzņēmumiem no jauna pārdomāt, kā pārvaldīt krājumus un veidot izturīgākas …

Riska vadība steidzamos pārvadājumos: Praktiska rokasgrāmata loģistikas vadītājiem

29.05 2025 Uncategorized
Steidzamie pārvadājumi bieži vien ir cieši saistīti ar ražošanas grafikiem un stingriem pakalpojumu līmeņa līgumiem. Šādos gadījumos kavēšanās nozīmē ne tikai aizkavētu piegādi – tā var radīt finansiālus zaudējumus, sabojāt reputāciju un izjaukt uzticību starp partneriem. HRX labi apzinās, ka riska vadība nav tikai drošības pasākums – tā ir būtiska uzņēmējdarbības sastāvdaļa, it īpaši, ja …