Varētu šķist, ka par pīķa sezonu runāt vēl ir pāragri, tomēr visi signāli liecina – tā šogad sāksies agrāk. Visā Eiropā kravu nosūtītāji jau ziņo par īsākiem izpildes termiņiem, kapacitātes izaicinājumiem un mainīgām cenām. Īpaši autotransportā, kas ir Eiropas loģistikas mugurkauls, pat nelielas izmaiņas pieprasījumā ātri rada traucējumus sistēmā – rodas sastrēgumi, cenu svārstības un izmaksu pieaugums.
Apskatīsim, ko šī gada tirgus mums rāda, kādas kļūdas vajadzētu izvairīties un kādas stratēģijas palīdzēs nodrošināt jūsu sūtījumu nepārtrauktu kustību.
Kāpēc pīķa sezona sākas agrāk
Tradicionāli Eiropas transporta pīķa sezona visintensīvāk izpaužas vēlā rudenī, kad mazumtirgotāji un ražotāji gatavojas svētku periodam. Tomēr jaunākie dati rāda, ka šī līkne virzās uz priekšu:
- Agrākas pieprasījuma pīķa fāzes: Nozares ziņojumi liecina, ka kravu apjomi pīķa laikā tagad parādās par 1–2 mēnešiem agrāk nekā iepriekš, un jau jūnijā un jūlijā ir vērojami sastrēgumi, kas agrāk radās tikai augustā.
- Apjomu atjaunošanās: Pēc palēninājuma 2023.–2024. gadā tiek prognozēts, ka Eiropas autotransporta kravu apjoms 2025. gadā atkal pieaugs par aptuveni 2%, sasniedzot tirgus apjomu 436,9 miljardu eiro vērtībā. Starptautiskajam transportam tiek prognozēts straujāks pieaugums (+2,4%) nekā vietējam.
- Vadītāju trūkuma spiediens: Eiropā joprojām ir nopietns kravas automašīnu vadītāju deficīts – simtiem tūkstošu neaizpildītu vakanču. Tas ierobežo kapacitāti pat mērenas pieprasījuma situācijas laikā, bet pīķa periodos kļūst kritiski.
- Kravu cenu rādītāji: Lai gan jaunākais Upply Q1 indekss uzrādīja negatīvu tendenci, bet Q2 rezultāti vēl nav pilnībā pieejami, tirgus signāli liecina par citu realitāti. Daudzos Eiropas autotransporta maršrutos spot cenas atkal sāk kāpt, ko veicina ierobežotā kapacitāte, sezonālais pieprasījums un pastāvīgais vadītāju trūkums.
Kopsavilkumā: pieprasījums atgriežas, kapacitāte strukturāli paliek ierobežota, un izmaksu spiediens nav pazudis. Tas ir recepte agrākai un neprognozējamākai pīķa sezonai.
Riski nosūtītājiem šajā sezonā
Kad pieprasījums pīķa laikā saduras ar ierobežotu autotransporta kapacitāti, nosūtītājiem rodas vairāki riski – un šogad tie ir vēl izteiktāki, jo daudzu pārvadātāju finansiālā stabilitāte Eiropā ir apdraudēta:
- Straujš cenu kāpums: Spot cenas var strauji pieaugt, īpaši garajos starptautiskajos pārvadājumos vai nestandarta kravām.
- Kapacitātes trūkums: Brīvie kravas auto ātri tiek rezervēti, atstājot pēdējā brīža nosūtītājus bez risinājuma.
- Servisa uzticamības problēmas: Vadītāju trūkums, tehniskās apkopes aizkavēšanās un sastrēgumi palielina kavētu piegāžu risku.
- Papildu izmaksas: Maksas par gaidīšanu, piemaksas pīķa sezonā, maksa par emisiju zonām un brīvdienu/ nedēļas nogales ierobežojumi.
Turklāt šogad situācija ir vēl sarežģītāka – 2023./2024. gadā daudzas transporta kompānijas visā Eiropā bankrotēja, un tas nozīmē, ka pieejamā kapacitāte var kļūt vēl ierobežotāka.
Stratēģijas, kas patiešām strādā
Kā saglabāt kontroli neprognozējamā pīķa sezonā? Šeit ir stratēģijas, kas praksē ir sevi attaisnojušas autotransporta tirgū:
- Nodrošiniet kapacitāti savlaicīgi Pat ja jūsu apjomi ir neskaidri, nodrošiniet vismaz daļu vajadzību ar līgumiem – tas garantēs piekļuvi kravas auto pirms pīķa. Neatlieciet rezervācijas uz spot tirgu pēdējā brīdī.
- Segmentējiet un prioritizējiet kravas Nosakiet, kuras kravas ir kritiskas (ražošanas izejvielas, augstas vērtības preces, sezonālie krājumi) un kuras var aizkavēt. Kritiskām kravām izvēlieties prioritāru piegādi.
- Dažādojiet pārvadātāju tīklu Nepalieciet atkarīgi tikai no viena lielā pārvadātāja. Apvienojiet lielos operatorus ar reģionālajiem. Vidēja izmēra uzņēmumi un sekundārie maršruti bieži sniedz elastību, kad galvenie kanāli ir pārslogoti.
- Ieplānojiet rezervi un alternatīvas Ņemiet vērā iespējamos sastrēgumus, vadītāju atpūtas laikus un robežkontroli. Papildu diena grafikā var nozīmēt nedēļu ilgu aizkavējumu novēršanu.
- Rēķinieties ar izmaksu mainīgumu Budžetējiet reālistiski. Sagaidiet piemaksas par degvielu, emisiju zonām vai nedēļas nogales transportu. Labāk plānot variācijas, nekā tikt pārsteigtiem.
- Sadarbojieties un komunicējiet Dalieties ar apjomu prognozēm ar saviem pārvadātājiem. Jo lielāka caurskatāmība, jo labāk viņi var plānot kapacitāti jūsu vajadzībām. Spēcīgas partnerattiecības ir daudz vērtīgākas nekā ātri spot darījumi.
HRX pieeja: noturība, nevis atrunas
Mēs HRX zinām, ka daudziem nosūtītājiem pīķa sezona nav tikai izmaksu jautājums – tā ir izdzīvošana. Kad jūsu klienti gaida un jūsu darbība balstās uz precīzām piegādēm, atrunas neko neatrisina.
Tāpēc mēs nodrošinām:
- Ikdienas savākšanu un ātru piegādi: No Latvijas, Lietuvas un visas Baltijas līdz Skandināvijai – ikdienas reisi ar 24–72h piegādēm.
- Time-Critical pieeju: Mūsu kravas auto kursē pat tad, ja tie nav pilni – jo uzticamība ir svarīgāka par konsolidācijas gaidīšanu.
- Dedikētas operāciju komandas: Reaģējam uz traucējumiem nekavējoties, nodrošinot, ka jūsu krava turpina kustību.
- Kapacitātes aizsardzību: Mūsu tīkls un ilgtermiņa plānošana nodrošina piekļuvi transportam pat tad, kad citi saskaras ar trūkumiem.
- Ilgtspējīgu apņemšanos: Ne tikai ātrums – mēs veidojam tīrāku un taisnīgāku loģistikas kultūru ar HVO degvielu, CO₂ samazināšanu un atbildīgu praksi.
Secinājums: negaidiet, līdz iestāsies haoss
Šī gada pīķa sezona gaidāma agrāk, ar vēl ierobežotāku kapacitāti un lielāku svārstīgumu nekā parasti. Nosūtītājiem, kas vilcinās, riski ir skaidri: augstākas cenas, neizpildīti solījumi un zaudēti klienti.
Taču ir arī cits ceļš – proaktīva plānošana, inovatīvākas stratēģijas un partneri, kas sniedz noturību, nevis atrunas.
HRX palīdz nosūtītājiem pārliecinoši pārvarēt pīķa sezonas izaicinājumus.