Iestatiet reģionu: Latvia

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Plānošana pīķa sezonai: stratēģijas, kas patiešām darbojas

29.09 2025 Uncategorized

Varētu šķist, ka par pīķa sezonu runāt vēl ir pāragri, tomēr visi signāli liecina – tā šogad sāksies agrāk. Visā Eiropā kravu nosūtītāji jau ziņo par īsākiem izpildes termiņiem, kapacitātes izaicinājumiem un mainīgām cenām. Īpaši autotransportā, kas ir Eiropas loģistikas mugurkauls, pat nelielas izmaiņas pieprasījumā ātri rada traucējumus sistēmā – rodas sastrēgumi, cenu svārstības un izmaksu pieaugums.

Apskatīsim, ko šī gada tirgus mums rāda, kādas kļūdas vajadzētu izvairīties un kādas stratēģijas palīdzēs nodrošināt jūsu sūtījumu nepārtrauktu kustību.

Kāpēc pīķa sezona sākas agrāk

Tradicionāli Eiropas transporta pīķa sezona visintensīvāk izpaužas vēlā rudenī, kad mazumtirgotāji un ražotāji gatavojas svētku periodam. Tomēr jaunākie dati rāda, ka šī līkne virzās uz priekšu:

  • Agrākas pieprasījuma pīķa fāzes: Nozares ziņojumi liecina, ka kravu apjomi pīķa laikā tagad parādās par 1–2 mēnešiem agrāk nekā iepriekš, un jau jūnijā un jūlijā ir vērojami sastrēgumi, kas agrāk radās tikai augustā.
  • Apjomu atjaunošanās: Pēc palēninājuma 2023.–2024. gadā tiek prognozēts, ka Eiropas autotransporta kravu apjoms 2025. gadā atkal pieaugs par aptuveni 2%, sasniedzot tirgus apjomu 436,9 miljardu eiro vērtībā. Starptautiskajam transportam tiek prognozēts straujāks pieaugums (+2,4%) nekā vietējam.
  • Vadītāju trūkuma spiediens: Eiropā joprojām ir nopietns kravas automašīnu vadītāju deficīts – simtiem tūkstošu neaizpildītu vakanču. Tas ierobežo kapacitāti pat mērenas pieprasījuma situācijas laikā, bet pīķa periodos kļūst kritiski.
  • Kravu cenu rādītāji: Lai gan jaunākais Upply Q1 indekss uzrādīja negatīvu tendenci, bet Q2 rezultāti vēl nav pilnībā pieejami, tirgus signāli liecina par citu realitāti. Daudzos Eiropas autotransporta maršrutos spot cenas atkal sāk kāpt, ko veicina ierobežotā kapacitāte, sezonālais pieprasījums un pastāvīgais vadītāju trūkums.

Kopsavilkumā: pieprasījums atgriežas, kapacitāte strukturāli paliek ierobežota, un izmaksu spiediens nav pazudis. Tas ir recepte agrākai un neprognozējamākai pīķa sezonai.

Riski nosūtītājiem šajā sezonā

Kad pieprasījums pīķa laikā saduras ar ierobežotu autotransporta kapacitāti, nosūtītājiem rodas vairāki riski – un šogad tie ir vēl izteiktāki, jo daudzu pārvadātāju finansiālā stabilitāte Eiropā ir apdraudēta:

  • Straujš cenu kāpums: Spot cenas var strauji pieaugt, īpaši garajos starptautiskajos pārvadājumos vai nestandarta kravām.
  • Kapacitātes trūkums: Brīvie kravas auto ātri tiek rezervēti, atstājot pēdējā brīža nosūtītājus bez risinājuma.
  • Servisa uzticamības problēmas: Vadītāju trūkums, tehniskās apkopes aizkavēšanās un sastrēgumi palielina kavētu piegāžu risku.
  • Papildu izmaksas: Maksas par gaidīšanu, piemaksas pīķa sezonā, maksa par emisiju zonām un brīvdienu/ nedēļas nogales ierobežojumi.

Turklāt šogad situācija ir vēl sarežģītāka – 2023./2024. gadā daudzas transporta kompānijas visā Eiropā bankrotēja, un tas nozīmē, ka pieejamā kapacitāte var kļūt vēl ierobežotāka.

Stratēģijas, kas patiešām strādā

Kā saglabāt kontroli neprognozējamā pīķa sezonā? Šeit ir stratēģijas, kas praksē ir sevi attaisnojušas autotransporta tirgū:

  1. Nodrošiniet kapacitāti savlaicīgi Pat ja jūsu apjomi ir neskaidri, nodrošiniet vismaz daļu vajadzību ar līgumiem – tas garantēs piekļuvi kravas auto pirms pīķa. Neatlieciet rezervācijas uz spot tirgu pēdējā brīdī.
  2. Segmentējiet un prioritizējiet kravas Nosakiet, kuras kravas ir kritiskas (ražošanas izejvielas, augstas vērtības preces, sezonālie krājumi) un kuras var aizkavēt. Kritiskām kravām izvēlieties prioritāru piegādi.
  3. Dažādojiet pārvadātāju tīklu Nepalieciet atkarīgi tikai no viena lielā pārvadātāja. Apvienojiet lielos operatorus ar reģionālajiem. Vidēja izmēra uzņēmumi un sekundārie maršruti bieži sniedz elastību, kad galvenie kanāli ir pārslogoti.
  4. Ieplānojiet rezervi un alternatīvas Ņemiet vērā iespējamos sastrēgumus, vadītāju atpūtas laikus un robežkontroli. Papildu diena grafikā var nozīmēt nedēļu ilgu aizkavējumu novēršanu.
  5. Rēķinieties ar izmaksu mainīgumu Budžetējiet reālistiski. Sagaidiet piemaksas par degvielu, emisiju zonām vai nedēļas nogales transportu. Labāk plānot variācijas, nekā tikt pārsteigtiem.
  6. Sadarbojieties un komunicējiet Dalieties ar apjomu prognozēm ar saviem pārvadātājiem. Jo lielāka caurskatāmība, jo labāk viņi var plānot kapacitāti jūsu vajadzībām. Spēcīgas partnerattiecības ir daudz vērtīgākas nekā ātri spot darījumi.

HRX pieeja: noturība, nevis atrunas

Mēs HRX zinām, ka daudziem nosūtītājiem pīķa sezona nav tikai izmaksu jautājums – tā ir izdzīvošana. Kad jūsu klienti gaida un jūsu darbība balstās uz precīzām piegādēm, atrunas neko neatrisina.

Tāpēc mēs nodrošinām:

  • Ikdienas savākšanu un ātru piegādi: No Latvijas, Lietuvas un visas Baltijas līdz Skandināvijai – ikdienas reisi ar 24–72h piegādēm.
  • Time-Critical pieeju: Mūsu kravas auto kursē pat tad, ja tie nav pilni – jo uzticamība ir svarīgāka par konsolidācijas gaidīšanu.
  • Dedikētas operāciju komandas: Reaģējam uz traucējumiem nekavējoties, nodrošinot, ka jūsu krava turpina kustību.
  • Kapacitātes aizsardzību: Mūsu tīkls un ilgtermiņa plānošana nodrošina piekļuvi transportam pat tad, kad citi saskaras ar trūkumiem.
  • Ilgtspējīgu apņemšanos: Ne tikai ātrums – mēs veidojam tīrāku un taisnīgāku loģistikas kultūru ar HVO degvielu, CO₂ samazināšanu un atbildīgu praksi.

Secinājums: negaidiet, līdz iestāsies haoss

Šī gada pīķa sezona gaidāma agrāk, ar vēl ierobežotāku kapacitāti un lielāku svārstīgumu nekā parasti. Nosūtītājiem, kas vilcinās, riski ir skaidri: augstākas cenas, neizpildīti solījumi un zaudēti klienti.

Taču ir arī cits ceļš – proaktīva plānošana, inovatīvākas stratēģijas un partneri, kas sniedz noturību, nevis atrunas.

HRX palīdz nosūtītājiem pārliecinoši pārvarēt pīķa sezonas izaicinājumus.

Sazinieties ar mums jau šodien, un nodrošināsim jūsu autotransporta stratēģiju pirms sākas drūzmēšanās.

Tev varētu arī interēsēt:

Kā izveidot transporta stratēģiju, kas iztur tirgus satricinājumus

27.08 2025 Uncategorized
Agrāk transporta stratēģijas tika veidotas uz stabilitātes pamata. Tirdzniecības maršruti bija uzticami, tarifi – paredzami, un globālās piegādes ķēdes sekoja ierastam ritmam. Uzņēmumi varēja optimizēt izmaksas vai ātrumu un paļauties, ka šī efektivitāte saglabāsies gadiem. Šī pasaule vairs nepastāv. Mūsdienās tirgus satricinājumi ir kļuvuši par likumsakarību, nevis izņēmumu. Problēma? Daudzi uzņēmumi joprojām projektē savus transporta …

Kā saskaņot savu loģistikas stratēģiju ar biznesa mērķiem – un kāpēc tas ir obligāti nepieciešams

30.07 2025 Uncategorized
Daudzos uzņēmumos loģistika darbojas kā fonā esošs mehānisms – vācot kravu cenas, menedžējot kavēšanos un dzēšot “ugunsgrēkus”, kamēr pārējā uzņēmuma daļa fokusējas uz izaugsmi, zīmolu un inovācijām. Tā ir dārga kļūda. Ja jūsu loģistikas stratēģija nav saskaņota ar jūsu biznesa mērķiem, rodas neredzama berze visā uzņēmuma darbībā – tas nozīmē nokavētas preču laišanas tirgū, pārpalikumu …

No „tieši laikā” uz „ja nu gadījumā”: kā mainās piegādes ķēdes pasaulē

30.06 2025 Uncategorized
Pēdējo gadu laikā globālās vērtību ķēdes ir piedzīvojušas stratēģisku pārvirzīšanos. Vēsturiski dominējošais „tieši laikā” (Just-in-Time, JIT) modelis tiek aizstāts ar „ja nu gadījumā” (Just-in-Case, JIC) pieeju. COVID-19 pandēmija, karš Ukrainā, tirdzniecības spriedze un vides riski ir izgaismojuši trauslumu liesās, maksimāli optimizētās loģistikas sistēmās. Tas liek uzņēmumiem no jauna pārdomāt, kā pārvaldīt krājumus un veidot izturīgākas …

Riska vadība steidzamos pārvadājumos: Praktiska rokasgrāmata loģistikas vadītājiem

29.05 2025 Uncategorized
Steidzamie pārvadājumi bieži vien ir cieši saistīti ar ražošanas grafikiem un stingriem pakalpojumu līmeņa līgumiem. Šādos gadījumos kavēšanās nozīmē ne tikai aizkavētu piegādi – tā var radīt finansiālus zaudējumus, sabojāt reputāciju un izjaukt uzticību starp partneriem. HRX labi apzinās, ka riska vadība nav tikai drošības pasākums – tā ir būtiska uzņēmējdarbības sastāvdaļa, it īpaši, ja …

2025. gada piegādes ķēžu prioritāte: cilvēkcentrētas stratēģijas

30.04 2025 Uncategorized
2025. gadā piegādes ķēžu pārvaldības vide piedzīvo būtiskas pārmaiņas. Lai arī tehnoloģiskie sasniegumi, piemēram, mākslīgais intelekts, automatizācija un datu analītika turpina spēlēt nozīmīgu lomu, arvien vairāk tiek atzīts, ka cilvēka faktors kļūst vēl svarīgāks nekā jebkad iepriekš. Organizācijas saprot, ka, lai veiksmīgi orientētos mūsdienu piegādes ķēžu sarežģītībā, tām jāprioritizē cilvēkcentrētas stratēģijas. Zemāk dalāmies ar ieskatiem, …

Kā Latvijas speciālās ekonomikas zonas pārveido ražošanu

01.04 2025 Uncategorized
Baltijas reģions kļūst par nozares jaunu stratēģisko centru, un Latvija ir šo pārmaiņu priekšgalā. Latvija ir intensīvi strādājusi, lai ar prasmīgu darbaspēku, labi attīstītu infrastruktūru un labu ģeogrāfisko novietojumu paaugstinātu savu ražošanas spēju. Liels nopelns šajā izaugsmē ir valsts speciālajām ekonomiskajām zonām (SEZ), kurās ārvalstu un vietējās investīcijas veicina nodokļu atvieglojumi, zemāki tarifi un paātrināti …