Iestatiet reģionu: Latvia

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Kā saskaņot savu loģistikas stratēģiju ar biznesa mērķiem – un kāpēc tas ir obligāti nepieciešams

30.07 2025 Uncategorized

Daudzos uzņēmumos loģistika darbojas kā fonā esošs mehānisms – vācot kravu cenas, menedžējot kavēšanos un dzēšot “ugunsgrēkus”, kamēr pārējā uzņēmuma daļa fokusējas uz izaugsmi, zīmolu un inovācijām.

Tā ir dārga kļūda.

Ja jūsu loģistikas stratēģija nav saskaņota ar jūsu biznesa mērķiem, rodas neredzama berze visā uzņēmuma darbībā – tas nozīmē nokavētas preču laišanas tirgū, pārpalikumu krājumos, zaudētus klientus un nevajadzīgus ārkārtas risinājumus.

Šajā rakstā apskatīsim:

Kāpēc loģistika bieži nav saskaņota ar biznesa stratēģiju
Reālus piemērus no dažādām nozarēm
Piecu soļu ALIGN modeli stratēģiskai loģistikas plānošanai
Galvenos jautājumus un rādītājus loģistikas atbilstības novērtēšanai

Nesaskaņotības slazds: Kāpēc tas notiek tik bieži?

Lielākā daļa nesaskaņotību rodas no novecojuša domāšanas modeļa: “Loģistika = izmaksu centrs. Uzturi to lētu, kustībā un gatavu reaģēt.”

Taču šī pieeja vairs neder. Mūsdienu globalizētajā, klientu vadītajā un straujajā biznesa vidē loģistika ir būtiska klientu pieredzes daļa. Tā ir arī ražošanas pamats, izaugsmes virzītājspēks un peļņas robežas noteicējs.

Tipiski nesaskaņotības simptomi:

  • Bieži kavējumi vai ārkārtas situācijas operācijās
  • Pārdošana apsola to, ko loģistika nevar izpildīt
  • Mārketings pārdod premium līmeni, bet piegāde izskatās lēta
  • Krājumi bloķē apgrozāmos līdzekļus, jo papildināšana notiek pārāk lēni
  • Loģistikas partneri tiek izvēlēti pēc cenas, nevis pēc spējām
     

Reāli piemēri no dažādām nozarēm

Premium produkts, budžeta loģistika

Nozare: Mājokļa dekors, mēbeles, augstākās klases patēriņa preces

Situācija: Uzņēmums pozicionē sevi kā premium zīmolu – skaists dizains, influenceru mārketings, augstas cenas. Bet preces tiek piegādātas ar lētāko un lēnāko transportu, ar neuzticamiem piegādes laikiem.

Rezultāts: Krājumu iztrūkumi, piegādes sūdzības un pieaugoši atgriešanas apjomi. “Premium” zīmols sāk izskatīties lēts.

Labāka pieeja:

  • Izvēlēties ātrāku transportu (piemēram, ekspress)
  • Ieviest drošības krājumus
  • Izmantot reģionālus 3PL partnerus ātrākai pēdējās jūdzes piegādei
     

Strauja izaugsme, statiska loģistika

Nozare: E-komercija / Tiešā pārdošana patērētājam (DTC)

Situācija: Zīmols pēkšņi piedzīvo izaugsmi – pateicoties virālai kampaņai vai jauniem tirgiem. Bet loģistika joprojām darbojas ar tiem pašiem sistēmu iestatījumiem, tajā pašā noliktavā, ar tām pašām procedūrām.

Rezultāts: Kavētas piegādes, sajaukti pasūtījumi un pārslogots klientu serviss.

Labāka pieeja:

  • Ieviest mērogojamus risinājumus (piemēram, automatizētas noliktavas, reģionālie centri)
  • Izmantot reāllaika datus, lai sekotu līdzi jaudai un izpildes termiņiem
  • Izvēlēties elastīgus partnerus, kuri aug kopā ar uzņēmumu
     

Plāna ražošana, gausa piegādes ķēde

Nozare: Autodaļas, elektronika, rūpniecības preces

Situācija:Uzņēmums strādā pēc “tieši laikā” ražošanas modeļa, lai minimizētu krājumus. Taču kritiskie komponenti tiek piegādāti no ārvalstīm ar jūras transportu, kas aizņem ilgu laiku.

Rezultāts: Ražošana tiek pārtraukta, nākas maksāt par steidzamiem aviopārvadājumiem, aug ražošanas izmaksas.

Labāka pieeja:

  • Kombinēt transporta režīmus (piemēram, ātrais vilciens svarīgākajām detaļām, jūra pārējiem)
  • Izveidot dubulto piegādātāju stratēģijas tuvāk tirgum
  • Iekļaut loģistiku ražošanas plānošanā jau no sākuma
     

ALIGN modelis: 5 soļi, kā saskaņot loģistiku ar biznesa stratēģiju

Šeit ir praktisks modelis jūsu loģistikas stratēģijas novērtēšanai un optimizēšanai:

A – Analizē biznesa mērķus

  • Sāciet ar jautājumu – kāds ir jūsu fokuss šobrīd?
  • Strauja izaugsme?
  • Samazināt krājumu līmeni un kapitāla piesaisti?
  • Ieeja jaunos tirgos?
  • Uzlabot peļņas maržas?
  • Ilgtspējības stiprināšana?

Loģistikai jāatbalsta šie mērķi, nevis jāstrādā neatkarīgi.

Piemērs: Ja galvenais mērķis ir peļņas uzlabošana, jāskatās uz kopējām loģistikas izmaksām (ne tikai pārvadājuma cenu): noliktava, bojājumi, zaudēti pārdošanas apjomi u.c.

L – Līdzsvaro produktu un solījumu

Saskaņojiet loģistikas servisa līmeni ar jūsu zīmola solījumu.
Uzdodiet jautājumus:

  • Vai produkts ir trausls, temperatūrai jūtīgs, vai ātri bojājas?
  • Vai klienti sagaida piegādi nākamajā dienā, vai pieņem nedēļu?
  • Vai preces nepieciešams montēt, piegādāt ar servisu vai iespējot atgriešanu?

Piemērs: Ja solāt piegādi 48h laikā un skaistu iepakojumu, bet piegādājat ar lēniem pārvadātājiem un sliktu iepakojumu – tas sagrauj zīmolu.
 

I – Integrē loģistiku agrīnā plānošanā

Neiesaistiet loģistiku tikai pēc tam, kad kampaņa jau uzsākta vai produkts iepirkts.
Loģistika jāiesaista:

  • Jaunam produktam
  • Jaunam tirgum
  • Iepakojuma izmaiņām
  • Atgriešanas politikas pārskatīšanai
  • Piegādātāja izvēlei

Kāpēc tas svarīgi: Loģistika var noteikt, vai šie lēmumi būs rentabli vai nē.
 

G – Gūsti vairāk nekā cenu piedāvājumu

Kravas cena nav viss. Jāvērtē:

  • Pārvadājuma laika uzticamība
  • Muitas formalitāšu izpilde
  • Bojājumu un atgriešanas biežums
  • Krājumu uzglabāšanas izmaksas
  • Spēja reaģēt uz pieprasījuma pīķiem
  • Sistēmu integrācija ar jūsu ERP/WMS

Domājiet par kopējām īpašumtiesību izmaksām (TCO), ne tikai par tarifu.
 

N – Navigē pārmaiņas nepārtraukti

Tirgus mainās. Klienti mainās. Loģistikai arī jāmāk mainīties.
Ieplānojiet:

  • Ceturkšņa loģistikas pārskatus
  • Gada piegādes ķēdes auditus
  • Scenāriju plānošanas sesijas

Jautājumi, ko uzdot:

  • Vai vēl joprojām izpildām klientu cerības?
  • Vai neesam pārāk atkarīgi no viena reģiona vai transporta veida?
  • Vai mums ir rezerves plāns piegādes traucējumiem?
     

Mērījumi, kas palīdz novērtēt saskaņotību

Novērtējot, cik labi jūsu loģistika atbalsta uzņēmuma mērķus, skatieties ne tikai uz piegādes izmaksām. Apsveriet arī:

Rādītājs

Ko tas pasaka

OTIF (On Time In Full)

Piegādes uzticamība

Krājumu apgrozījums

Efektivitāte un krājumu veselība

Piegādes laika svārstības

Riska pakāpe traucējumiem

Klientu NPS

Piegādes ietekme uz zīmola uzticību

Loģistikas izmaksas % no pārdošanas

Efektivitātes rādītājs

Kravas izmaksas uz vienību

Rentabilitātes indikators

Ilgtspējas rādītāji (CO₂/kg)

Atbilstība ilgtspējas mērķiem

Kopsavilkums

2025 gadā un turpmāk loģistika nav tikai par preču kustību no A uz B. Tā ir par solījumu izpildi, mērogojamību un klientu pieredzi, kurai var uzticēties.

Tāpēc negaidiet līdz nākamajam krājumu iztrūkumam, nākamajam virālajam pasūtījumu vilnim vai neveiksmīgai produktu palaišanai. Uzdodiet sev jautājumu jau tagad: Vai mana loģistikas stratēģija kalpo biznesa mērķiem – vai tai pretojas? Ja neesat pārliecināts – ir laiks sēsties pie galda kopā ar operāciju, mārketinga un finanšu komandām un sākt veidot saskaņotību no nulles.

Tev varētu arī interēsēt:

No „tieši laikā” uz „ja nu gadījumā”: kā mainās piegādes ķēdes pasaulē

30.06 2025 Uncategorized
Pēdējo gadu laikā globālās vērtību ķēdes ir piedzīvojušas stratēģisku pārvirzīšanos. Vēsturiski dominējošais „tieši laikā” (Just-in-Time, JIT) modelis tiek aizstāts ar „ja nu gadījumā” (Just-in-Case, JIC) pieeju. COVID-19 pandēmija, karš Ukrainā, tirdzniecības spriedze un vides riski ir izgaismojuši trauslumu liesās, maksimāli optimizētās loģistikas sistēmās. Tas liek uzņēmumiem no jauna pārdomāt, kā pārvaldīt krājumus un veidot izturīgākas …

Riska vadība steidzamos pārvadājumos: Praktiska rokasgrāmata loģistikas vadītājiem

29.05 2025 Uncategorized
Steidzamie pārvadājumi bieži vien ir cieši saistīti ar ražošanas grafikiem un stingriem pakalpojumu līmeņa līgumiem. Šādos gadījumos kavēšanās nozīmē ne tikai aizkavētu piegādi – tā var radīt finansiālus zaudējumus, sabojāt reputāciju un izjaukt uzticību starp partneriem. HRX labi apzinās, ka riska vadība nav tikai drošības pasākums – tā ir būtiska uzņēmējdarbības sastāvdaļa, it īpaši, ja …

2025. gada piegādes ķēžu prioritāte: cilvēkcentrētas stratēģijas

30.04 2025 Uncategorized
2025. gadā piegādes ķēžu pārvaldības vide piedzīvo būtiskas pārmaiņas. Lai arī tehnoloģiskie sasniegumi, piemēram, mākslīgais intelekts, automatizācija un datu analītika turpina spēlēt nozīmīgu lomu, arvien vairāk tiek atzīts, ka cilvēka faktors kļūst vēl svarīgāks nekā jebkad iepriekš. Organizācijas saprot, ka, lai veiksmīgi orientētos mūsdienu piegādes ķēžu sarežģītībā, tām jāprioritizē cilvēkcentrētas stratēģijas. Zemāk dalāmies ar ieskatiem, …

Kā Latvijas speciālās ekonomikas zonas pārveido ražošanu

01.04 2025 Uncategorized
Baltijas reģions kļūst par nozares jaunu stratēģisko centru, un Latvija ir šo pārmaiņu priekšgalā. Latvija ir intensīvi strādājusi, lai ar prasmīgu darbaspēku, labi attīstītu infrastruktūru un labu ģeogrāfisko novietojumu paaugstinātu savu ražošanas spēju. Liels nopelns šajā izaugsmē ir valsts speciālajām ekonomiskajām zonām (SEZ), kurās ārvalstu un vietējās investīcijas veicina nodokļu atvieglojumi, zemāki tarifi un paātrināti …

Vissvarīgākā piegādes ķēdes pārvaldības stratēģija 2025. gadam

04.03 2025 Uncategorized
2025. gadu sākam ar vēl nepieredzētu neskaidrību. Ģeopolitiskā spriedze, tirdzniecības kari, ekonomiskā polarizācija un arvien stingrākie noteikumi maina to, kā preces pārvietojas pa pasauli. Ražotājiem un tirdzniecības organizācijām šīs neskaidrības nozīmē ko vairāk nekā tikai izaicinājumus. Šie traucēkļi var nozīmēt zaudētu peļņu, samazinātu piekļuvi tirgum un lielākas izmaksas uzņēmumam. Ierastā piegādes ķēžu pārvaldība, kuras pamatā …

Ko iespējamie Trampa tarifi Eiropai varētu nozīmēt Latvijai

04.02 2025 Uncategorized
Esot mainīgajā ģeopolitiskajā un ekonomiskajā situācijā, nesenie ASV prezidenta Donalda Trampa izteikumi par jauniem tarifiem importam no Eiropas dažiem cilvēkiem radījuši šaubas par to ietekmi uz tirdzniecību pasaules mērogā. Šī problēma un iespējamība, varētu nest gan ieguvumus, gan grūtības visām Baltijas valstīm, tostarp Latvijai. Šajā rakstā analizēsim šo divu problēmu iespējamās sekas, kas ietekmētu Latvijas …