
Daudzos uzņēmumos loģistika darbojas kā fonā esošs mehānisms – vācot kravu cenas, menedžējot kavēšanos un dzēšot “ugunsgrēkus”, kamēr pārējā uzņēmuma daļa fokusējas uz izaugsmi, zīmolu un inovācijām.
Tā ir dārga kļūda.
Ja jūsu loģistikas stratēģija nav saskaņota ar jūsu biznesa mērķiem, rodas neredzama berze visā uzņēmuma darbībā – tas nozīmē nokavētas preču laišanas tirgū, pārpalikumu krājumos, zaudētus klientus un nevajadzīgus ārkārtas risinājumus.
Šajā rakstā apskatīsim:
Kāpēc loģistika bieži nav saskaņota ar biznesa stratēģiju
Reālus piemērus no dažādām nozarēm
Piecu soļu ALIGN modeli stratēģiskai loģistikas plānošanai
Galvenos jautājumus un rādītājus loģistikas atbilstības novērtēšanai
Nesaskaņotības slazds: Kāpēc tas notiek tik bieži?
Lielākā daļa nesaskaņotību rodas no novecojuša domāšanas modeļa: “Loģistika = izmaksu centrs. Uzturi to lētu, kustībā un gatavu reaģēt.”
Taču šī pieeja vairs neder. Mūsdienu globalizētajā, klientu vadītajā un straujajā biznesa vidē loģistika ir būtiska klientu pieredzes daļa. Tā ir arī ražošanas pamats, izaugsmes virzītājspēks un peļņas robežas noteicējs.
Tipiski nesaskaņotības simptomi:
- Bieži kavējumi vai ārkārtas situācijas operācijās
- Pārdošana apsola to, ko loģistika nevar izpildīt
- Mārketings pārdod premium līmeni, bet piegāde izskatās lēta
- Krājumi bloķē apgrozāmos līdzekļus, jo papildināšana notiek pārāk lēni
- Loģistikas partneri tiek izvēlēti pēc cenas, nevis pēc spējām
Reāli piemēri no dažādām nozarēm
Premium produkts, budžeta loģistika
Nozare: Mājokļa dekors, mēbeles, augstākās klases patēriņa preces
Situācija: Uzņēmums pozicionē sevi kā premium zīmolu – skaists dizains, influenceru mārketings, augstas cenas. Bet preces tiek piegādātas ar lētāko un lēnāko transportu, ar neuzticamiem piegādes laikiem.
Rezultāts: Krājumu iztrūkumi, piegādes sūdzības un pieaugoši atgriešanas apjomi. “Premium” zīmols sāk izskatīties lēts.
Labāka pieeja:
- Izvēlēties ātrāku transportu (piemēram, ekspress)
- Ieviest drošības krājumus
- Izmantot reģionālus 3PL partnerus ātrākai pēdējās jūdzes piegādei
Strauja izaugsme, statiska loģistika
Nozare: E-komercija / Tiešā pārdošana patērētājam (DTC)
Situācija: Zīmols pēkšņi piedzīvo izaugsmi – pateicoties virālai kampaņai vai jauniem tirgiem. Bet loģistika joprojām darbojas ar tiem pašiem sistēmu iestatījumiem, tajā pašā noliktavā, ar tām pašām procedūrām.
Rezultāts: Kavētas piegādes, sajaukti pasūtījumi un pārslogots klientu serviss.
Labāka pieeja:
- Ieviest mērogojamus risinājumus (piemēram, automatizētas noliktavas, reģionālie centri)
- Izmantot reāllaika datus, lai sekotu līdzi jaudai un izpildes termiņiem
- Izvēlēties elastīgus partnerus, kuri aug kopā ar uzņēmumu
Plāna ražošana, gausa piegādes ķēde
Nozare: Autodaļas, elektronika, rūpniecības preces
Situācija:Uzņēmums strādā pēc “tieši laikā” ražošanas modeļa, lai minimizētu krājumus. Taču kritiskie komponenti tiek piegādāti no ārvalstīm ar jūras transportu, kas aizņem ilgu laiku.
Rezultāts: Ražošana tiek pārtraukta, nākas maksāt par steidzamiem aviopārvadājumiem, aug ražošanas izmaksas.
Labāka pieeja:
- Kombinēt transporta režīmus (piemēram, ātrais vilciens svarīgākajām detaļām, jūra pārējiem)
- Izveidot dubulto piegādātāju stratēģijas tuvāk tirgum
- Iekļaut loģistiku ražošanas plānošanā jau no sākuma
ALIGN modelis: 5 soļi, kā saskaņot loģistiku ar biznesa stratēģiju
Šeit ir praktisks modelis jūsu loģistikas stratēģijas novērtēšanai un optimizēšanai:
A – Analizē biznesa mērķus
- Sāciet ar jautājumu – kāds ir jūsu fokuss šobrīd?
- Strauja izaugsme?
- Samazināt krājumu līmeni un kapitāla piesaisti?
- Ieeja jaunos tirgos?
- Uzlabot peļņas maržas?
- Ilgtspējības stiprināšana?
Loģistikai jāatbalsta šie mērķi, nevis jāstrādā neatkarīgi.
Piemērs: Ja galvenais mērķis ir peļņas uzlabošana, jāskatās uz kopējām loģistikas izmaksām (ne tikai pārvadājuma cenu): noliktava, bojājumi, zaudēti pārdošanas apjomi u.c.
L – Līdzsvaro produktu un solījumu
Saskaņojiet loģistikas servisa līmeni ar jūsu zīmola solījumu.
Uzdodiet jautājumus:
- Vai produkts ir trausls, temperatūrai jūtīgs, vai ātri bojājas?
- Vai klienti sagaida piegādi nākamajā dienā, vai pieņem nedēļu?
- Vai preces nepieciešams montēt, piegādāt ar servisu vai iespējot atgriešanu?
Piemērs: Ja solāt piegādi 48h laikā un skaistu iepakojumu, bet piegādājat ar lēniem pārvadātājiem un sliktu iepakojumu – tas sagrauj zīmolu.
I – Integrē loģistiku agrīnā plānošanā
Neiesaistiet loģistiku tikai pēc tam, kad kampaņa jau uzsākta vai produkts iepirkts.
Loģistika jāiesaista:
- Jaunam produktam
- Jaunam tirgum
- Iepakojuma izmaiņām
- Atgriešanas politikas pārskatīšanai
- Piegādātāja izvēlei
Kāpēc tas svarīgi: Loģistika var noteikt, vai šie lēmumi būs rentabli vai nē.
G – Gūsti vairāk nekā cenu piedāvājumu
Kravas cena nav viss. Jāvērtē:
- Pārvadājuma laika uzticamība
- Muitas formalitāšu izpilde
- Bojājumu un atgriešanas biežums
- Krājumu uzglabāšanas izmaksas
- Spēja reaģēt uz pieprasījuma pīķiem
- Sistēmu integrācija ar jūsu ERP/WMS
Domājiet par kopējām īpašumtiesību izmaksām (TCO), ne tikai par tarifu.
N – Navigē pārmaiņas nepārtraukti
Tirgus mainās. Klienti mainās. Loģistikai arī jāmāk mainīties.
Ieplānojiet:
- Ceturkšņa loģistikas pārskatus
- Gada piegādes ķēdes auditus
- Scenāriju plānošanas sesijas
Jautājumi, ko uzdot:
- Vai vēl joprojām izpildām klientu cerības?
- Vai neesam pārāk atkarīgi no viena reģiona vai transporta veida?
- Vai mums ir rezerves plāns piegādes traucējumiem?
Mērījumi, kas palīdz novērtēt saskaņotību
Novērtējot, cik labi jūsu loģistika atbalsta uzņēmuma mērķus, skatieties ne tikai uz piegādes izmaksām. Apsveriet arī:
Rādītājs |
Ko tas pasaka |
OTIF (On Time In Full) |
Piegādes uzticamība |
Krājumu apgrozījums |
Efektivitāte un krājumu veselība |
Piegādes laika svārstības |
Riska pakāpe traucējumiem |
Klientu NPS |
Piegādes ietekme uz zīmola uzticību |
Loģistikas izmaksas % no pārdošanas |
Efektivitātes rādītājs |
Kravas izmaksas uz vienību |
Rentabilitātes indikators |
Ilgtspējas rādītāji (CO₂/kg) |
Atbilstība ilgtspējas mērķiem |
Kopsavilkums
2025 gadā un turpmāk loģistika nav tikai par preču kustību no A uz B. Tā ir par solījumu izpildi, mērogojamību un klientu pieredzi, kurai var uzticēties.
Tāpēc negaidiet līdz nākamajam krājumu iztrūkumam, nākamajam virālajam pasūtījumu vilnim vai neveiksmīgai produktu palaišanai. Uzdodiet sev jautājumu jau tagad: Vai mana loģistikas stratēģija kalpo biznesa mērķiem – vai tai pretojas? Ja neesat pārliecināts – ir laiks sēsties pie galda kopā ar operāciju, mārketinga un finanšu komandām un sākt veidot saskaņotību no nulles.